torsdag 6 maj 2010

En liten del av något stort.

Jag är så fascinerad av små korta serier som är tagna ur en större serie. I Västervik hade vi under hela min barndom 3 serierutor ur Fantomen varje morgon. Jag läste dom mer eller mindre varje dag men jag fick aldrig något sammanhang i historien och det dyker alltid upp massa frågor när jag ser dom. Det här är väl ett vanligt fenomen och förekommer i många dagstidningar även idag antar jag. Jag har inte gjort någon större undersökning.
Men så till frågorna:
Vem kom på ideén och tyckte att den var bra?
Vem läser varje dag och lyckas få ett bra sammanhang i historien?
Blir det verkligen en bra cliffhanger när man får så lite info varje dag och när det klipps mitt i vad som helst?
Är det bara fattiga som läser för att dom inte har råd med serietidningar?
Är det till som utfyllnad i tidningen?
De som läser. Klipper de ut eller sparar tidningen en vecka för att få lite mera varje gång dom läser. Det lär väl i alla fall bli en hel sida....

3 kommentarer:

  1. Haha, bra observation. Jag har aldrig läst dessa miniserier.

    Jag skulle kunna tänka mig att det kommer från USA där vissa serier fick sin start i nyhetstidningen.

    SvaraRadera
  2. Haha, jag har också funderat på vem som läser dem. Själv tycker jag de verkar sjukt onödiga, men man vet ju aldrig...

    SvaraRadera
  3. Igen, det här är verkligen skitroligt!
    Resonemanget, Frågeställningarna, serien, allt! :)
    haha

    SvaraRadera